Direktlänk till inlägg 19 januari 2009

Rolf-Göran Bengtsson

Av Anna - 19 januari 2009 15:06

Du missar väl inte att rösta på ryttaren Rolf-Göran Bengtsson i kväll. Roffe är en av 10 kanditater till årets Jerringpris. Visst vore det fantastiskt om vår OS-silvermedaljör skulle vinna i år.

Du röstar per telefon under idrottsgalan i SVT 1. Kl 20.00

Telefonnumret avslöjas på TV i kväll, och du kan rösta fram till kl. 22.00


Rolf-Göran är en fantastisk förebild för dagens unga ryttare. Han har verkligen bevisat att man inte måste få de allra dyraste hästarna, eller föräldrar som är jätterika, för att kunna bli en världsryttare. Utan att med tränings- och arbetsvilja, så kan man komma långt. Rolf-Göran är uppvuxen på en gård utanför Flyinge. Och jag har läst om att när han gick kurser på Flyinge som ung, då fick han åka hem på kvällarna för att hjälpa sin pappa med lantbruket, som att tex köra skördetröskan.

Tyvärr när man är ute på tävlingsbanorna idag, så ser man allt för ofta barn och ungdomar med sina ponnyer, som knappt kan rida, eller ännu värre inte ens sköter om sina hästar, utan det gör mamma eller pappa. Dom ryttarna kan jag lova , blir verkligen inga världsryttare, och ofta klarar dom inte ens av att rida på större hästar när de blir äldre och har vuxit ur ponnyn.

Nu menar jag ju inte att barnen själva ska ha ansvaret för sin ponny, det ska ju naturligtvis en vuxen ha. Men man kan gott vara med och sköta sin ponny, mocka och utfodra den.

Hos oss på Eneby, när man går i specialgrupper, som dressyr-och hoppkurser, då har man även stalltjänst. Och det är en viktig del i utbildningen, att lära sig fodra och sköta sin häst på rätt sätt. Ni brukar ju träffa de eleverna här på helgerna, då de har stalltjänst hela dagen. Och visst är de duktiga och hjälpsamma. Det brukar vi kalla för Enebyandan. Alla är välkomna, liten som stor, och alla är vänliga och hjälpsamma mot varandra.

Och om Ni bara visste hur många ungdomar som fått sin grundutbildning på Eneby, och sedan blivit verksamma som duktigt yrkesfolk i hästbranchen eller duktiga tävlingsryttare.

Kram Anna

 
 
Ingen bild

maria rydell gauffin

19 januari 2009 21:13

Hej, håller helt med dig Anna! man tar även med sig det man lär sig i ridning och stalltjänst ut i andra delar av livet! Att vara pålitlig, noggrann, hjälpsam o.s.v Maria

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 4 juni 2010 22:44

Började dagen med ett besök i Jossans skola. De hade gjort en fin utställning om Stockholm. Dessutom sjöng barnen en hel kavalkad av stockholmssånger. Jättemysigt. Tog en sväng på stan. Tyckte att jag hade massor av tid.   På em skulle jag åka ti...

Av Anna - 3 juni 2010 08:16

Vilken morgon. Solen och värmen är här och fåglarna kvittrar. Nu ska jag ge mig ut på en morgonjogging. Måste ta nya bilder också och lägga upp i bloggen. Ha en skön dag! Kram Anna ...

Av Anna - 27 maj 2010 14:01

Som ni har märkt så har det varit väldigt tomt i bloggen ett tag. Jag tappade helt enkelt lusten att skriva. Men nu är jag på hugget igen, och tänkte skriva så ofta jag hinner.   Kramar Anna ...

Av Anna - 3 mars 2010 23:12

I morgon bitti åker jag , Freddan och Jossan till Skåne. Freddan och Jossan stannar i Svedberga hos tjocka släkten. Jag far vidare till Flyinge, där jag ska mysa med Steffi och se på årets bruksprov för halvblodshingstarna. Ska bli skönt att åka iv...

Av Anna - 1 mars 2010 23:38


Nu är det sportlov. Värsta snöslaskvädret har det varit idag. Jossan har gått på sportlovskurs i stallet. Freddan och jag tog en joggingtur. Skönt. Det var första gången på ungefär två veckor. Jätteskönt att vara igång igen. Kvällen har vi tillbrin...

Ovido - Quiz & Flashcards