Alla inlägg under februari 2010

Av Anna - 26 februari 2010 22:13

  


I dag har jag haft en riktig mysdag tillsammans med en kompis. Vi var hemma hos henne och bakade kanelbullar. Det tog hela dagen. Och de blev jättegoda. Till saken hör att ingen av oss är precis bullmamma typen.

Sist jag bakade bullar var i somras. När Sophie och jag hade Michael Jackson dag. Hela dagen var det olika program om honom på TV, och i pauserna bakade vi bullar. Sophie och jag kunde i nte låta bli att smaka på degen då, och det kunde inte jag och min kompis heller. Det är ju halva nöjet med att baka- att äta på den goda degen. I varje fall så hade vi jättemysigt idag.

Nu har Jossan och jag TV kväll, Lets Dance och Solsidan. Fredrik kollar på OS.


Kramar Anna

Av Anna - 25 februari 2010 17:04

I dag har jag haft matteprov. Jätteskönt att ha det avklarat. Jag stressar alltid upp mig för ma proven för jag tror att jag ska glömma hur man gör. Därför har jag haft maprov hela natten, alltså drömt om det. I drömmen gick det i bland bra ibland dåligt. Så var väl därför lite trött i morse, så det blev försovning...

Freddan och Jossan kom i allafall äntligen iväg till skolan. Kommunikationerna fungerade. Och jag kom iväg lite sent till skolan, och har ialla fall gjort provet. Vet inte hur det gick, men kändes i alla fall OK.


På eftermiddagen var det härligt väder, så jag och Selma var ute på en lång härlig promenad.


Kramar Anna


Av Anna - 24 februari 2010 07:42

Nu har vi varit isolerade hemma ett par dagar. Nja inte riktigt, men eftersom kommunikationerna inte har fungerat de sista dagarna så har Fredrik och Jossan inte kunnat åka till skolan. T-banan har ju stått still.

I morse kollade vi på nätet, och det stod att gröna linjen gick som vanligt igen. Jag kände någonstans att det var riskabelt att skicka med Jossan idag. Så Fredrik åkte själv. Han ringde nyss från Brommaplan, och T-bane trafiken hade precis stannat igen.

Hoppas att det bara var tillfälligt.

Annars ser det ut att bli en fantastisk vinterdag, mend sol och klarblå himmel.

Hoppas att ni får en härlig dag.

Kram Anna

Av Anna - 21 februari 2010 22:39

Vaknade av att Freddan stormade in och hojtade - Du måste kolla ut, det är hur mycket snö som helst. Alla som känner mig vet att jag är ganska morgontrött. Inte så att jag försover mig. Men jag är inte särskilt pratglad eller lättroad.Men han var så entusiastisk, så jag var tvungen att titta ut. Och det var verkligen mycket snö. Jag skulle köra Freddan till Färentuna, och känslan på vägarna var ungefär som att köra i fjällen. Snövallarna är ju helt enorma.

Men vilket fint väder. Klarblå himmel och strålande sol. När jag kom hem igen var det dags att skotta. Jag brukar ta vår trappa och fram till grinden.

När jag som bäst höll på där, märkte jag att hundarna inte kom någon vart i trädgården längre, så jag satte igång och skotta gångar till dem också, vilket var uppskattat.

På eftermiddagen skulle Jossan på Bowlingkalas på Lidingö, så då åkte vi dit. Jag måste bara säga att vi är bortskämda där vi bor, där det är fint plogat. Fy så mycket snö det var i stan. Det gick ju knappt att ta sig fram på sina håll.

Nu har vi hört på nyheterna att SL just nu uppmanar folk att stanna hemme i morgon, för kollektivtrafiken kommer att vara helt hopplös.

Vi bestämde oss för att gå upp som vanligt i morgon bitti så får vi kolla på internet hur det ser ut i morgon, om Freddan och Jossan kan ta sig till skolan eller inte.

Ja för er som undrar, så blev det ingen kurs på Täby galopp den här helgen, pga av snöovädret. Det var ett klokt beslut, skönt att slippa ge sig ut med hästar i den här trafiken.


Sov så gott!

Kram Anna


Av Anna - 16 februari 2010 12:09

I lördags så var det öppethus i barnens skola. De har en temavecka varje år, som avslutas med öppethus på lördagen. Då redovisar de sina olika teman som de har arbetat med under vecka. Åk 8 där Fredrik går hade kärlekstema, och i åk 3 där Jossan går var det vinterOS tema.

Här håller Jossan och hennes kamrater sin redovisning, som handlade om USA. Barnen hade blivit uppdelade i olika länder, som de sedan fick samla fakta om under veckan.

Själv var jag delaktig i ÅK 8´s caféförsäljning, då de håller på med insamling till höstens klassresa. Vi sålde bullar, korv och kaffe på löpande band. Alla familjer hade bakat, så de fanns de mest fantastiska bakverk att köpa. Vi hade bidragit med muffins. Jag får erkänna att baka är inte min grej. Vi fick göra om smeten och gräddningen tre gånger innan vi var nöjda. Men kul var det.

Sedan följde en kompis till Jossan med oss hem.  Väl hemma tog vi en ridtur i snön, jag, Jossan , Ellen, och kompisen Sandra. Jättehärligt. Själv red jag på Black Ocean, det var en trevlig upplevelse.

Vi var även ute på söndagen.

Nu börjar licens och tränarkursen på Täby Galopp närma sig, på lördag är det dags. 


Kramar Anna  

Av Anna - 10 februari 2010 09:08

över sin son. Fredrik har tillsammans med sin mattegrupp i skolan deltagit i en matematiktävling. Och dom tog sig vidare till semifinal. De hade överlägset högst poäng. Det är en nordisk ma tävling som heter Sigma, för alla i årskurs 8.

Semifinalen går av stapeln april. Segrande lag går vidare till en final på Island. Så nu håller jag alla mina tummar för Freddan och gänget.

   Mattegeniet Fredrik. Önskar att jag själv hade samma mattehuvud.


Ha en bra dag

Kramar Anna

Av Anna - 8 februari 2010 09:22

Det har verkligen varit ett skönt veckoslut. I fredags åkte vi skidor i Ekebyhovsbacken. Det var verkligen jätteroligt.Det var jag Jossan och Freddan. Egentligen skulle vi åka för att jag ville kolla av Jossan, eftersom hon ska åka skidor med skolan i morgon. Och det funkade. Hon kunde svänga stanna och fixa liften. Nu önskar jag mig verkligen en skidresa, det är så himla kul.


Så här glada var vi när vi skulle dit. Och lika glada var vi när vi kom hem, men gisses vad trötta vi var. Alla tre somnade i soffan.


Här är Freddan och Jossan på toppen av backen. Vilken utsikt det var över hela stan. Fantastiskt.

I lördags var det en lugn dag. Hemma, städade och pluggade. Ellen sov över hos Jossan, och de hade en show för mig och Freddan.

På söndagsmorgonen började vi med galoppträning. PÅ eftermiddagen var vi på Mörbybadet i Danderyd där Jossan var bjuden på badkalas. Jättetrevligt, även Ellen fick delta i kalaset.

På kvällen myskväll framför tvn, med Blåsningen, Wallander och till det hallon och chokladmousse.

Sedan börjar måndagsmorgonen, och det är ljust ute. Helt otroligt.

    

Bilderna är tagna strax efter kl 7 imorse. Så jag tog en joggingtur. Nu är det hemmaplugg som gäller för att min lärare är sjuk.

Hoppas att alla får en härlig dag.

Kramar

Anna

Av Anna - 3 februari 2010 17:31

Nu har det varit några intensiva dagar. I går hade Freddan skidåkning i Romme med skolan. Det innebar samling på skolgården klockan 6 på morgonen. Jossan och jag har ju en liten tradition denna dag. När vi har lämnat Fredrik åker vi till Scandic vid Stureplan och äter hotellfrukost. I år var det så trevligt, för vi fick sällskap av min brorsa Erik som var uppe i Stockholm. Det var en riktigt mysig början på en dag.

Senare under dagen var det jättefint väder så jag passade på att fota Mimmi och Emmy när de var ute på fältet i snön med 3-åringarna Empress och Corleone.


Tänk att de har blivit så stora nu. Båda hästarna år ju födda hos oss.



Här är en härlig bild på Marie och Beauty, som också var ute i snön.


I dag är det inte så särskilt strålande väder. Snöstorm, men det gör inte mig något så länge jag får vara inne och titta ut på ovädret. Det är så mysigt att sitta inne i värmen med tända ljus och se ut när snön vräker ner.


Kram Anna     

Ovido - Quiz & Flashcards